Wat betekent corona voor professionals: coördinator (vrijwilligers)diensten

Wat betekent corona voor professionals: coördinator (vrijwilligers)diensten

Leonie Pieterse is coördinator (vrijwilligers)diensten bij Sterker sociaal werk. Zij werkt met en voor ouderen die in deze coronacrisis tot de risicogroep behoren. Hoe ga je daar als professional mee om? Voor welke uitdagingen sta je? En wat betekent het coronavirus voor de hulp aan deze (kwetsbare) ouderen?

Sluiting wijkrestaurants

“Normaal gesproken ben ik de hele dag onderweg en zie en spreek ik veel (potentiële) vrijwilligers en ouderen in Nijmegen. Zo coördineer ik bijvoorbeeld de wijkrestaurants. Dit was één van de eerste diensten die noodgedwongen moesten stoppen, uit veiligheid voor de ouderen. Hoe krijgen mensen die normaal gesproken naar een wijkrestaurant komen dan tóch een maaltijd? Hoe kunnen ze op een veilige manier hun sociale contacten onderhouden? En niet onbelangrijk: wat betekent dit voor de vrijwilliger? Die deed dit werk misschien ook voor het onderhouden van sociale contacten.”

Maaltijdservice uitgebreid met broodmaaltijd

“Die eerste week was het belangrijk om mensen zo snel mogelijk en op een veilige manier te voorzien van de eerste levensbehoefte. In samenwerking met Hofmans catering hebben we onze maaltijdservice uitgebreid met een broodmaaltijd. Dit betekent dat mensen in één contactmoment basisvoeding voor de hele dag in huis krijgen. Mensen die normaal gesproken naar een wijkrestaurant gaan, zijn ook geattendeerd op deze mogelijkheid. De vrijwilligers hebben instructies gekregen over hoe ze op een veilige manier kunnen blijven bezorgen.”

Steuntje in de rug: belmaatje of hulp bij boodschappen

“Daarnaast merk je dat iedereen op zijn of haar manier een steentje wil bijdragen. Bakken vol aanbod, toch zijn er tegelijkertijd nog weinig concrete (hulp)vragen. Langer Thuis in Nijmegen heeft daarom een actie opgezet om de hulpvragen te inventariseren onder de doelgroep. Wij hebben namelijk veel kwetsbare ouderen in beeld. Deze week versturen we een kaartje naar alle klanten van Sterker. Op basis van de reacties willen we vervolgens kwetsbare ouderen koppelen aan maatjes uit ons vrijwilligersbestand. Zodat zij in deze rare periode toch een steuntje in de rug krijgen.”

Administrator